Ik zou beginnen met kopen.
Er zijn zat tweedehands vliegers (en nieuwe bijv JJF) te koop die erg goed zijn om te beginnen. Die kosten dan ongeveer drie tientjes meer dan een zelfbouwvlieger. Wat vaak gedacht wordt is dat een zelfbouw vlieger goedkoper is. Het scheelt vaak wel iets. Maar wat daarbij ook meespeelt is dat je, als je begint je een vlieger moet hebben die alles een beetje kan. Een stabiele goed uitgedachte vlieger, opgebouwd uit degelijke materialen.
Als je nu begint met tricken en een zelfbouwvlieger weet je niet waar je op moet letten als je 'm moet afstellen. Wanneer ligt'ie goed in een fade? Is het een vlieger die precies vliegt en makkelijk 2pts landingen of spikes maakt?
Het is dus niet zo dat zelfbouwvliegers die eigenschappen niet hebben, het gaat er meer om dat je niet weet hoe je'm af moet stellen. Maar er zijn denk ik genoeg mensen die dat voor je willen doen als je het laat weten. Wat trouwens ook wel belangrijk is bij zelfbouwvliegers is dat je de materialen die beschreven staan, gebruikt. Er is vaak heel wat testwerk aan vooraf gegaan voordat een vliegertekening online komt te staan. Als je nu ander materiaal gaat gebruiken, vliegt de vlieger misschien heel anders dan bedoeld.
kortom: Ik zou naast gekochte trickvliegers zelfgebouwde eenlijners gaan gebruiken. Ik heb dat zelf ook een poosje gedaan. Je leert goed naaien en de vliegers kun je ook als een baken gaan gebruiken terwijl jij staat te vliegeren met je trickvlieger, zo voel je altijd waar de wind vandaan komt

Na een poosje en wat ervaring verder, zou ik zelfbouw vliegers maken.