Het is 08 sep 2010 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: stokken probleem hexagon
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 20:29 
Pilot

Ik heb afgelopen weekend met mijn zelf gemaakte regenboog Hexagon gevlogen. De vlieger ging mooi omhoog en bleef mooi in de lucht. Genot om naar te kijken. Bleef een half uur mooi in de lucht, maar kwam toen met geraas naar beneden. Drie van de zes koolstof stokken waren net buiten de centrale schijf geknapt/gebarsten. Windkracht was op dat moment 3 a 4 bft (denk ik). Er zitten 6 mm stokken in met een lengte van 98 cm. Staart heeft een lengte van 18 meter.

Nou is mijn vraag: Welke stokken kan ik het beste gebruiken? Koolstof buis vervangen door glasvezel buis (flexibeler)? Of toch koolstof buis met een glasvezel stok erin? Of toch iets anders?

Hellup.

Bijlagen:
IMG_4779bde.jpg
IMG_4779bde.jpg [ 53.75 | 139 keer bekeken ]
 Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: stokken probleem hexagon
BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 20:58 
Ace

Ik begrijp dat je vlieger iets van 2 meter doorsnede is. Dan is 6mm "gewoon" koolstof denk ik te dun. Ik zou naar minstens 8mm upgraden. Je kan nog overwegen om daarbovenop bij de centrale schijf de stokken er plekke te verstevigen door er stukje (10 cm of zo) stok in te lijmen dat er precies in past, desnoods vol koolstof.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010 23:24 
Ace

Zoals Hotpepeer al zei, 6 mm is te dun en zeker als je koolstof gebruikt. Stap over op 8 mm en dan hol glasvezel.
Glasvezel heeft hierbij de volgende voordelen: minder breukgevoelig, goedkoper en buigzamer. Doordat de stokken slapper zijn, zullen de stokken iets meer doorbuigen, wat weer de stabiliteit van de vlieger ten goede komt. Een nadeel is het gewicht, waardoor die iets meer wind nodig heeft.

Je kan ook extra toomlijnen aanbrengen om het doorbuigen van de stokken te beperken. Dit is bijvoorbeeld toegepast bij de Baden Powell. Deze vlieger heb ik ook zelf gemaakt, waarbij ik voor de staanders 8 mm koolstof heb toegepast en voor de liggers 8 mm glasvezel. Het formaat van deze vlieger is gelijk aan jouw hexagon, nl 2 meter. zie http://www.designkites.com/wp/wp-conten ... ende%20(45).jpg

Ik zie dat de link waarschijnlijk iets te lang is, maar als je ).jpg aan de link toevoegt kom je er ook. Anders: http://WWW.Designkites.com - Publications - Pictures - Oostende 2009 foto 45

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 09:19 
Ace

6mm stokken lekker laten zitten, de schijf is het probleem.
Haal de schijf eruit, zorg ervoor dat de stokken uit 1 lengte bestaan en klaar.

De middentoom knoop je vast aan alle 3 de stokken, 2 stokken kun je loshalen en door deze naar de andere toe te vouwen kun je je vlieger oprollen.

Verder ziet je vlieger er erg leuk uit!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010 20:46 
Pilot

Hotpepper, christiaan en Martijn, bedankt voor de info. Ik ga het eerst proberen met glasvezel hol 6 mm en een stuk massieve staaf van 4 mm erin. Als dit ook met donderend geraas naar beneden komt, dan naar 8mm glasvezel. De schijf eruit halen is voor mij geen optie, want dan worden de stokken bijna twee meter, en dat is niet te vervoeren. Bij upgraden naar 8 mm betekent dat wel een nieuwe schijf en dat wil ik eerst proberen te voorkomen.

Laatst bijgewerkt door Driek op 01 aug 2010 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 07:38 
Ace

het probleem van de schijf komt omdat er in het midden van de schijf geen stok zit.
Aangezien juist hier het toompunt zit waar de kracht op komt zal de schijf naar voren willen.
Omdat er daar geen stokken zitten zullen deze onder een hoek naar voren worden getrokken.
Daardoor breken de stokken op de rand van de schijf.

Je kunt ook de stokken uit 2 delen maken dan zijn ze nog maar een meter.

Wat je verder nog kan doen is een spandraad achterlangs spannen, dan staat de vlieger al iets gebogen waardoor de wind er makkelijker langs kan en de kans op breken kleiner wordt.

Succes met het weer vliegend maken van je 6kant.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010 09:52 
Boardpilot

Beste Driek,

Met mijn double-star heb ik dezelfde problemen gehad. Zes van de tien stokken (10mm) waren toen gespleten bij het middelpunt na de eerste testvlucht.
Jouw stokken zijn te repareren:
Als mal kun je 4mm massief gebruiken, deze schuif je in de gespleten stok. Daarna houd je de stukken bij elkaar met plakband. De 4mm staaf kan er daarna weer uit, een paar druppels 2-seconden lijm in de stok en laten drogen. Als je deze kant aan de buitenkant gebruikt en in de andere kant zoals als al eerder genoemd een stuk van 10cm 4mm massief plakt, worden de krachten al een stuk beter verdeeld.
Als de stokken dan alsnog breken, kun je alsnog overwegen om dikkere stokken te gebruiken.

Veel vliegerplezier,
André

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 aug 2010 20:26 
Pilot

Ik heb gisteren de stokken aangepast. Er zitten nu 6 mm glasvezel buizen in, met bij de schijf een massief stuk van 25 cm erin gelijmd.
Vanmorgen in 2 bft test gevlogen, met soms een vlaag van 3 bft. En soms ook weer geen wind. De vlieger "buigt" veel meer dubbel en vliegt daardoor stabieler. Het extra gewicht van de glasvezel stokken speelt de vlieger geen parten. Heeft al met al 1,5 uur in de lucht gehangen, waarbij ik hem regelmatig ophoog getrokken heb. Ook wild en onbesuisd. De hogere flexibiliteit van glasvezel doet in dit geval wonderen voor deze vlieger.

@Andre, goede tip voor het repareren van die stokken. Twee waren er echter al "omgezaagd" voor een Eddy van 1,5 m. Maar die derde is op jou manier gerepareerd. Werkt perfect.

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]